Zo vergroot je je vindbaarheid met SEO teksten

Wil je gevonden worden in Google? Dan is hier de gouden tip: Content is King. Zonder goede content kom je met het beste aanbod ter wereld gewoon niet bovendrijven. Deze content kan video zijn, infographics of gewoon tekst. Maar een SEO tekst is niet hetzelfde als een lang epistel op papier. Hoe SEO teksten je helpen op nummer één te komen in Google lees je op deze pagina.

Wat zijn SEO teksten?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we van zoekmachine optimalisatie. SEO teksten zijn dus teksten die bestemd zijn om goed te scoren in de zoekresultaten. Ze voldoen aan de richtlijnen van het zoekalgoritme. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan want Google geeft niet precies prijs wat een tekst tot een goede SEO tekst maakt…

Waarom metadata niet meer telt

Er wordt nog steeds vaak gedacht dat zoekmachines als Google rekening houden met metadata tags, daar worden de voornaamste keywords in geplaatst. De meta titel en meta beschrijving zijn ook nu nog van belang, meta keywords echter niet. Hier werd in het verleden namelijk veel misbruik van gemaakt. Zo worden populaire zoektermen in de metadata geplaatst ongeacht de relevantie voor de daadwerkelijke content. Computers en zoekalgoritmen zijn nu veel krachtiger geworden, nu wordt de tekst op de webpagina beoordeeld om de rangschikking in de zoekresultaten te bepalen.

Hoe schrijf je een geoptimaliseerde tekst?

In plaats van zoektermen in de metadata te plaatsen komen ze in de ‘body’ tekst te staan. Dit is de tekst die leesbaar is voor de bezoeker. Deze woorden mogen echter weer niet te vaak voorkomen want dat wordt keyword spamming genoemd. Daarnaast presteren longread teksten momenteel erg goed, dit zijn pagina’s met 1000+ woorden. De status van de website telt ook zeker mee, in het geval van YMYL content wordt de auteur geverifieerd. Dit zijn onderwerpen die te maken hebben met medische informatie of over geldzaken.

Schrijven voor bezoekers

Eigenlijk is schrijven voor bezoekers in termen van zoekmachine optimalisatie een vrij nieuwe strategie. De kwaliteit van de inhoud ging namelijk steeds verder omlaag omdat teksten steeds vaker gericht waren op algoritmen en niet op mensen. Dit ging ten koste van de leesbaarheid. Wat dat betreft is er in de laatste jaren veel veranderd. Naast zoektermen, aantal woorden en andere methoden om aan de criteria van het algoritme te voldoen is er nu meer focus op bezoekers. Dit zijn de mensen die klikken op links en pagina’s serieus lezen voor informatie. Wil je dus gevonden worden dan moet je achterhalen wat jouw doelgroep is.