Zo scoor je hoger in Google met linkbuilding

Je hebt een prachtige website ingericht en toch lukt het niet om hoog in de Google zoekresultaten pagina’s te komen. Wat doe je fout? Misschien omdat je veel aandacht besteed aan je eigen website waardoor je geen tijd meer overhoudt voor linkbuilding. Waarom dit zo van belang is voor zoekmachine optimalisatie kun je op deze pagina lezen.

Hoe werkt linkbuilding in Google?

Aan het einde van de jaren negentig kwam Google als alternatief voor zoekmachines als AltaVista, Lycos, Ilse en Startpagina. Naast de kale interface was de wijze waarop ze zoekresultaten lieten zien anders dan voorheen. PageRank was het onderliggende algoritme, genaamd naar Larry Page en deels gebaseerd op RankDex van Robin Li. Deze technologie keek vooral naar het aantal links vanuit andere websites naar een pagina. Dit gaf de populariteit van een webpagina aan. Deze backlinks zouden een grote rol gaan spelen binnen zoekmachine optimalisatie, tot op de dag van vandaag wegen deze links erg zwaar.

Hoe kom je aan backlinks?

Als je goede content op je pagina hebt staan dan kunnen blogs en andere websites hier koppelingen naartoe leggen. Dit zijn ‘organische’ links waar je weinig voor hoeft te doen. Maar in de praktijk zul je deze pagina’s onder de aandacht moeten brengen. Dat wordt linkbuilding genoemd, je werkt bewust aan het creëren van koppelingen naar jouw pagina’s. In het ideale geval betaal je niet aan de website die linkt naar jouw pagina. Niet omdat het geld kost maar omdat dit tegen de richtlijnen ingaat van Google. Er zijn een aantal manieren om links te verzamelen op een wijze die voldoen aan de regels van het zoekalgoritme, vervolgens gaan jouw pagina’s stijgen in de zoekresultaten.

Het gaat niet vanzelf

Net zoals een winkel producten laat zien in de etalage voor het winkelende publiek, zul je ook webpagina’s actief moeten promoten om klanten te werven. Dit kun je bereiken door samen te werken met een online marketing bureau zoals DoubleSmart, die helpen je de doelgroep te bereiken. Via Google maar ook via andere kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter of via e-mail marketing. Er zijn namelijk veel ingangen voor internetgebruikers, als aanbieder kun je hier gebruik van maken.

Zijn backlinks nog steeds belangrijk?

Door algoritme updates is de invloed van linkbuilding minder geworden maar het weegt nog steeds zwaar mee in het zoekalgoritme. Door websites te optimaliseren voor meerdere meetpunten scoor je niet alleen vandaag en morgen maar de komende jaren. Denk aan kunstmatige intelligentie of informatieve pagina’s die meer geïnteresseerde bezoekers trekken. Linkbuilding is dus een belangrijk onderdeel van de marketing strategie, het is echter niet het enige criterium.