TikTok als marketing platform

TikTok is razend populair en ‘short-form video’ lijkt voorlopig de nummer 1 content op social media te blijven.

Short-form video, officieel zijn het korte video’s van maximaal 60 seconden. Echter is dat voor de meeste social scrollers al veel te lang. De sweet spot zit tussen de 2 en maximaal 8 seconden. Zo lang kunnen we nog ergens op concentreren voordat het gaat vervelen… Maar dat betekent ook dat jouw bedrijf meer waarde heeft aan een video van 4 seconden dan een dure tv commercial van een halve minuut!

Adverteren zonder te adverteren

Dat is de juiste receptuur op TikTok. Adverteren zonder te adverteren, maar hoe doe je dat? De meeste social media gebruikers worden gillend gek van al die advertenties tijdens het scrollen. En dan heb ik het over betaalde advertenties. De juiste manier van reclame maken via tiktok is een korte video waarin je het product naar voren laat komen zonder er heel erg de nadruk op te leggen. vervolgens zet je een linkje in de description en voila! Als jij een handig, uniek of heel mooi product aanbiedt wordt het vanzelf opgemerkt en zullen mensen het op gaan zoeken. En daar beginnen ze mee in de description en reacties.

Social Media funnel

Om het meeste succes te boeken met social media marketing beperk je jezelf niet tot alleen TIkTok. Je kan het een beetje bekijken als een funnel, of in het Nederlands: trechter. Bovenaan het breedst, dus het meeste bereik maar met de minste diepgang, hoe smaller de trechter wordt des te minder mensen je bereikt maar meer diepgang in de content hebt. Via TIkTok zullen veel video’s bekeken worden door mensen die jouw account niet volgen. daar wil je eigenlijk de aandacht trekken zodat ze jouw instagram pagina bekijken waar jij meer diepgang biedt. Vervolgens kan je weer doorklikken naar YouTube of je eigen website waar jij het meeste waarde hebt. 

TikTok is het perfecte platform voor een eerste kennismaking met jouw merk of product omdat het algoritme zo is ingesteld dat niet alleen mensen die jou volgen de video te zien krijgen.

Volgers genereren

Een belangrijk aspect van social media marketing zijn volgers. Het hebben van veel volgers zorgt dat jouw content veel wordt gezien en betekent voor zowel mensen als platformen dat jij waarde biedt. Wanneer mensen zien dat jij veel volgers hebt zijn ze er sneller van overtuigd dat jij een goed product hebt. Het verkrijgen van volgers kan een lang proces zijn. Je kan het beste beginnen met je eigen netwerk, simpelweg vragen of vrienden en familie je willen volgen. Maak je mooie content dan bouwt het langzaam maar zeker op. Wil jij jouw account een extra boost geven dan kan je altijd nog TikTok volgers kopen. Deze weg is niet gratis met wel de snelste.