Neem de leiding met CRM
Ben jij een ondernemer of bedrijfseigenaar, dan heb je misschien van Customer Relationship Management (CRM) gehoord. Dit is een programma waarmee je alle interacties die uit naam van jouw bedrijf worden uitgevoerd kunt vastleggen. Denk hierbij aan email- en telefoonverkeer, maar ook aan leads, trends, gedrag en presentaties. Dit wordt via een CRM systeem verzameld in één grote database waar jij zeer waardevolle informatie uit kan opvragen.
Extern gebruik
Met een CRM-programma krijg je de mogelijkheid te zien en analyseren wat er gebeurt in alle afdelingen van je bedrijf. Als één van je medewerkers een verkoopprospect heeft ontdekt of een trend, dan zal deze in de meeste gevallen in het hoofd van die medewerker blijven hangen. Door CRM te gebruiken als marketingtool kun je deze vastleggen en gebruiken om je klanten te begrijpen en, nog belangrijker, om te voorspellen wat er in de nabije toekomst met je doelgroep zal gaan gebeuren.
Intern gebruik
Je kunt je CRM-systeem tegelijkertijd ook gebruiken om je interne processen te verbeteren en te stroomlijnen. Als je hier ook de onderlinge interacties in documenteert kun je gemakkelijk zien waar deze moeten worden aangepast. Door zoveel mogelijk onnodige werkzaamheden weg te nemen van je werknemers zal je tijd vrijmaken voor de belangrijke taken. Je kunt zo stress verminderen, de tevredenheid verhogen en geld besparen doordat de tijd beter wordt ingevuld. CRM is een zeer krachtig tool waar je informatie uit kunt halen die onmisbaar is voor het runnen van je bedrijf.