Internationaal transport & logistiek in de groothandel
Internationale transporten moeten goed worden gepland: transparantie in termen van kosten en beperkingen, evenals CO2-verbruik is cruciaal voor succes in seizoensgroothandels. De wereld is de afgelopen 40 jaar meer geglobaliseerd geworden – niet alleen in termen van reisbestemmingen, maar ook in termen van vrachtvervoer: Wij vergelijken de ontwikkeling van het internationale vrachtvolume per vervoerswijze. In totaal wordt, na ongeveer 6.388 miljard tonkilometer in 2010, bijna 31.000 miljard tonkilometer verwacht in 2050. Een onvoorstelbaar hoog aantal internationale transporten, die door een breed scala aan bedrijven worden uitgevoerd. Hoe gaan groothandels om met deze lastige situatie?
Uitdaging van internationaal transport & logistiek
De uitdagingen waarmee een bedrijf dat over de hele wereld levert, wordt geconfronteerd, zijn talrijk en gevarieerd. De kunst is om bestaande depots en filialen en verschillende systemen te controleren, verschillende transportmodi te plannen en lokale beperkingen, specificaties, tolkosten, douanerechten, CO2-uitstoot en tijdvakken in acht te nemen. Centrale oplossingen die alle planningstaken voor alle depots dekken, hebben zich bewezen. Gezien het feit dat één rekencentrum alle diensten wereldwijd kan uitrollen, zijn routeplanningsoplossingen die via API aan te sluiten zijn een goede oplossing. Deze zijn ook beschikbaar als cloudgebaseerde browseroplossing. Als aan de bestaande systeemlandschappen alleen individuele logistieke en geografische functies moeten worden toegevoegd, zijn geïntegreerde geïntegreerde logistieke functies ook als service geschikt. Want uiteindelijk wint een bedrijf als de bijkantoren zich geen zorgen hoeven te maken over software-acquisitie.
Internationaal staat gelijk aan intermodaal
Internationale transporten worden over het algemeen uitgevoerd met verschillende transportmodi, daarom worden ze intermodaal of multimodaal genoemd. Tegenwoordig wordt intermodaal transport gekenmerkt door digitalisering. Het wordt de motor achter de zichtbaarheid van intermodale diensten, voor het verhogen van de efficiëntie, het verlagen van de transportkosten en voor modaal vervoer in het algemeen. State-of-the-art software zoals de PTV Route Optimizer of de PTV Developer Components effenen de weg naar intermodaliteit.
Geconsolideerd en gedistribueerd transport & logistiek in de groothandel
Voor zijn talrijke nationale en internationale transporten pakt de groothandel echter in eerste instantie een andere benadering aan: bij het plannen van transporten moet de groothandel niet alleen naar grensoverschrijdende routes gaan, maar ook naar geconsolideerde en gedistribueerde transporten. Ze hebben te maken met de consolidatie en distributie van goederen in een verstopt grootstedelijk gebied (dit wil zeggen intra-stadsdistributietransporten) of rond een verstopt grootstedelijk gebied (dit wil zeggen lokale distributietransporten). Dit gebeurt vanuit een consolidatiemagazijn voor of na een langeafstands transport. Dienovereenkomstig worden distributietransporten voornamelijk veroorzaakt door de consumptie van mensen die in het drukke grootstedelijke gebied wonen.